De digitale wereld van je kind: Hoe ga je er mee om?

In de huidige maatschappij is de digitale wereld, zoals games of sociale media, niet meer weg te denken. Integendeel, zowel jij als je kind worden er dagelijks mee geconfronteerd. Maar hoe ga je er nu mee om? En wanneer spreken we van problematisch schermgebruik?

Kinderen kunnen tegenwoordig al vroeger swipen dan schrijven. Het gebruik van digitale apparaten is dan ook niet te vermijden. Het digitale aspect brengt zeker niet enkel nadelen met zich mee. Zo kunnen kinderen onder andere taal en rekenvaardigheden leren aan de hand van spelletjes. Ook het sociale aspect dien je niet te onderschatten. Het is een manier om extra contact te leggen met leeftijdsgenootjes. Daarnaast wordt ook de fantasie geprikkeld door zich te begeven in een andere wereld.

Toch is het niet enkel rozengeur en maneschijn. Zo kunnen kinderen zich spiegelen aan foutieve voorbeeldfiguren of zijn ze omwille van hun jonge leeftijd nog niet in de mogelijkheid om de context van een spel te begrijpen. Dit leidt vaak tot angsten over zaken waarmee ze in spel of video geconfronteerd worden. Daarnaast zijn ze ook in de online wereld niet beschermd tegen pestgedrag. Helaas is dit vaak minder zichtbaar en wordt er dus ook niet zo makkelijk ingegrepen.

Het belangrijkste is dat het gebruik van digitale media ontspannend kan blijven voor het hele gezin. Daarom enkele tips om samen op een gezonde manier gebruik te maken van schermen.

  1. Maak duidelijke afspraken met je kind. Niet enkel over de duur van de schermtijd, maar ook over wat wel/niet kan op internet (geen persoonlijke informatie, geen ongepast taalgebruik, geen privéfoto’s, bepaalde games die niet mogen, online aankopen, …)
  2. Zorg voor voldoende afwisseling tussen schermtijd en lichaamsbeweging. Kinderen hebben het nodig voor een goede ontwikkeling om lekker buiten te spelen.
  3. Heeft je kind moeite om te stoppen met het spelen van een spel of het kijken van een filmpje? Geef dan op voorhand een alternatief. Wat kan hij/zij in de plaats gaan doen?
  4. Onderbreek de schermtijd niet robuust. Kondig op voorhand aan wanneer deze ten einde loopt: Bv. “Nog 5 minuutjes tot het eten”, “Als het wekkertje afloopt, gaan we naar boven”.
  5. Niet alle schermtijd is hetzelfde. Hou hier dan ook rekening mee als je de tijdsduur bepaalt. Het is voor een kind niet eerlijk als het 2u schermtijd krijgt, en de helft hiervan kwijt is aan schoolwerk. Je kan een onderscheid maken tussen ontspanningstijd (tv-kijken, gamen, ..), schooltijd (huiswerk, opzoekwerk,..), sociale tijd (contact met klasgenootjes en vriendjes) en creatieve tijd.

Hou rekening met volgende zaken als je afspraken rond schermtijd maakt:

  • Wanneer en hoelang?
  • Welke games/websites?
  • Welke gegevens mogen gedeeld worden?
  • Met wie mag de inhoud gedeeld worden (enkel vrienden accepteren, etc)

Ga ook het gesprek aan met je kind. Op die manier creëer je bewustzijn over de digitale wereld en begrijpt je kind waarom bepaalde afspraken gemaakt worden.

Wanneer is er sprake van problematisch gedrag?

We spreken van problematisch spelgedrag wanneer je kind alleen nog maar oog heeft voor het gamen i.p.v. voor hobby’s of wanneer je gedragsveranderingen opmerkt zoals zich meer afzonderen, vaker boos worden, minder contact met vriendjes, ..

Daarnaast is het ook een signaal als je kind somber of eenzaam lijkt, nergens meer in geïnteresseerd is behalve het gamen en wanneer het spelen op zich steeds langer dient te duren om er een voldaan gevoel aan over te houden.

Maak je je zorgen over de digitale wereld van je kind, of ervaar je moeite met het maken van afspraken hierrond? Neem dan gerust contact op met Marlies Sijmons, Psychologisch Consulente binnen onze kinderpraktijk.

Share this:
0 Comments

Leave a Comment