Is uw kind volledig gevaccineerd tegen hersenvliesontsteking?

Hersenvliesontsteking

De medische term voor hersenvliesontsteking is meningitis. Meningokokken zijn bacteriën die een ernstige vorm van meningitis kunnen veroorzaken.

Het is gelukkig zeldzaam, maar het kan zeer ernstig verlopen.  Het is een agressieve ziekte. Zelfs als je er op tijd bij bent, is de kans op overlijden ongeveer 1 op 10. Van de patiënten die het wel overleven houdt 1 op 5 er ernstige gevolgen aan over zoals hersenschade, gehoorverlies, verlies van ledematen.

Verschillende types meningokokken

De 6 meest frequente types in de wereld zijn: mengkokken A, B, C, W, X en Y.  In 2019 in België  waren er 107 gevallen van meningitis door meningokokken. De verdeling van de types was:
B : 49,5% W: 26,2 %, Y: 15,9 %, C: 7,5% Andere: 0,9%

Besmettelijkheid

Het is een besmettelijke ziekte. De verspreiding gebeurt door contact tussen personen. Het kan onder andere doorgegeven worden door:
– hoesten en niezen
– kussen
– samenzitten in een afgesloten ruimte

Risicogroepen

Zuigeling jonger dan 1 jaar lopen het hoogste risico, gevolgd door kinderen onder de 5 jaar en tenslotte ook adolescenten en jongvolwassenen.

Symptomen

In het beginstadium van de ziekte kunnen de symptomen mild zijn. Het kan lijken op een verkoudheid. Bij een meningokokken meningitis zal de ernst van de symptomen echter snel toenemen.  Symptomen kunnen zijn:
– Koorts
– Misselijkheid en braken
– Vermoeidheid/sufheid maar ook prikkelbaarheid
– Diarree
– Kortademigheid
– Stuipen
– Lichtschuwheid
– Stijve nek
– Donkerpaarse huiduitslag

Pas op! Indien uw kind ernstig ziek lijkt, wacht dan niet af en laat uw kind nakijken.

Vaccinaties

Er bestaan gelukkig vaccinaties tegen deze ernstige ziekte.  Er is echter geen vaccin dat gelijktijdig bescherming biedt tegen alle meningokokken types. Het gratis vaccin is dat tegen meningokokken C. Er bestaat echter een gecombineerd vaccin tegen A, C, W en Y dat je in de plaats kan geven. Zie hiervoor ook de vaccinatiekalender van kind en gezin.

Daarnaast is er een vaccin tegen meningokokken B. Indien je je kind zo volledig mogelijk wilt beschermen tegen meningokokken, is dit vaccin ook ter beschikking. Hiervoor dien je eerst een voorschrift te krijgen.

We helpen graag. Indien gewenst kan u contact opnemen met het secretariaat. Dan sturen we u een voorschrift op.  U kan bij onze kinderarts Dr Lisa Lopes terecht om het vaccin te plaatsen.  Neem hiervoor een afspraak en vergeet het vaccin niet mee te brengen. U kan ook eerst vrijblijvend een afspraak maken om u hierover te informeren.

Online kan u alvast meer informatie vinden op www.samentegenmeningitis.be

Telefoonnummer secretariaat: 011/93 35 33